Křiváci...

26. 09. 2020 13:05:09
Když jsem ještě bydlela ve čtvrtém patře bytového domu bez výtahu, bez balkonu, bez televize a bez přítele, přišli ke mně jednou chlápci na výměnu oken.

Zvonek zadrčel právě ve chvíli, kdy jsem si rychle v předsíni na ksicht malovala obličej a chystala se odsprintovat na autobus do práce.

„Brý den paninko, kafíčko by nebylo?“ Vybafnul na mě zpoza dveří vyplešlý týpek v montérkách. Další montéráci už se mezitím roztáhli na schodech a spokojeně dohulovali ranní cigáro. Vajgly típali o zeď a shazovali ze schodů kamsi do přízemí.

„Kafíčko by nebylo!“ Zopákla jsem s vykřičníkem. „Právě letím do práce!“ Dodávám pro jistotu, kdyby jim to nedošlo, a pádím pryč.

V poledne mi to nedá, beru si volno a jdu tu partu zkontrolovat. Nacházím je ve stejné pozici, pouze o patro níž u dveří paní Hanáčkové. Vajgly se tentokrát válej všude, a smrad z cigaret přehlušuje vůně řízků s bramborovým salátem. Pan Hanáček právě supí do schodů a s taškou plnou cinkajících plzniček se snaží proplést mezi montéráky.

„Voběd je na stole pánové,“ zaslechnu ještě hulákat paní Hanáčkovou, než za sebou zabouchnu dveře.

Rozhlížím se po bytě, plným prachu a šlápot, ze svátečního ubrusu smetu kus zdi a pak jen vejrám z novýho ušmudlanýho plastovýho okna ven. Při vejrání mi pomalu dochází, že jednoho z těch chlápků znám. Kluk, kterýho jsem potkávala v dětství, se v dospělosti „chyt blbý party“ a později pěknejch pár let seděl za vykrádačky.

Po chvíli zaslechnu devadesátiletou sousedku Boženku, jak unaveně heká po schodech.

„Tak pak eště přiďte ke mně na to kafíčko!“ Slyším ji halekat ve chvíli, kdy mi to nedá a vykouknu ze dveří.

„Panebože proč to děláte? Vždyť oni si na to kafe můžou někam zajít. Určitě jsou za to placený a dostávaj stravenky!“

„Vy pak přiďte taky,“ zamrká na mě, zcela ignorujíc mou otázku.

Odpoledne kolem čtvrtý, když mají chlápci konečně padla, se proderu oblaky cigaretovýho kouře k bytu sousedky Boženky. Otevře v župánku a chvíli na mě civí. Asi si dala šlofíka, a teď je zmatená, než jí docvakne, že mě pozvala a šourá se zaprášenou chodbou do kuchyně. Následuju ji. Boženka už si stihla i zamýst, jen ve dřezu se ještě válí pár hrnků od kafe.

„Dáte si turka nebo rozpustnou?“ Ptá se mě.

„Mně je to jedno, dejte jakou máte.“

„Mám obě,“ chlubí se mi Boženka. „Já piju jenom rozpustnou kvůli žaludku, ale pánové chtěli turka, tak jsem doběhla k Vietnamcum. No navařit už bych nestihla, ale Hanáčková jim usmažila řízky, tak jsem je pozvala aspoň na to kafe.“

„Proč to Boženko děláte?“ Ptám se znovu. „Proč tady poletujete kvůli partě týpků, který tady zahulej celou chodbu a našlapou vám tady a vůbec... Dělaj přece svou práci a maj za to zaplaceno. Vždyť si na ten oběd i na kafe můžou v poledne zajít!“

„No, vždyť víte jak to chodí,“ mrkne na mě Boženka, zatím co leje vodu do konvice. „Když je nepozvu, ještě mi to zprzněj! Vaníček vod vedle povidal, že jim kafe neuvařil a pak mu to prej udělali nakřivo!“

„Ale to přeci nesměj! To je nesmysl! Vždyť se to kontroluje!“.Namítám. „A víte, že jeden z nich je bejvalej zloděj?!...Byl zavřenej za krádeže!" Dodám dramaticky.

„Hmm...to se mi ňák nezdá.“ Opáčí umanutě Boženka. „Takový slušný hoši! Hrnky si po sobě sklidili do dřezu...A rum si prej přinesou zejtra vlastní!“

Odcházím domů poražena. Sednu si ke stolu a zírám ven tím novým zaprášeným plastovým oknem. Mám dojem, že je dost nakřivo...

obrázek - zdroj: https://pixabay.com/cs/

Autor: Lucie Vacková | sobota 26.9.2020 13:05 | karma článku: 25.17 | přečteno: 1253x

Další články blogera

Lucie Vacková

Viléme, Hynku, Jarmilo! Co to jen na mě leze?

Postupně jsem vyloučila chřipku, virózu, anginu, kovid, neštovice, černý kašel, vši, svrab i záškrt - prostě všechno, co může jeden schytat, pokud pracovní dny tráví v narvané školní třídě.

14.3.2024 v 17:21 | Karma článku: 17.45 | Přečteno: 360 | Diskuse

Lucie Vacková

Má rozkládací domácnost...

Většina lidí má rozkládací gauč. Někdo též vlastní rozkládací stůl, jiný rozkládací křeslo. V mé domácnosti je v rozkladu úplně všechno.

9.3.2024 v 16:19 | Karma článku: 17.87 | Přečteno: 356 | Diskuse

Lucie Vacková

Školní ples, aneb tanči, jak já pískám...

Bylo nebylo...Kdesi kdysi jedna vesnická škola slavila významné výročí svého založení a tak učitelky Hopsálková s Plesálkovou dostaly nápad...

25.2.2024 v 14:21 | Karma článku: 15.73 | Přečteno: 436 | Diskuse

Lucie Vacková

Drahý Mathew, děkuji vám za vaši štědrost!

Dnes ráno na mě u ranní kávy z mailové schránky vypadla úžasná zpráva! Zdá se, že konečně budu bohatá!

3.2.2024 v 11:29 | Karma článku: 36.27 | Přečteno: 2781 | Diskuse

Další články z rubriky Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 13.90 | Přečteno: 189 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.50 | Přečteno: 195 | Diskuse

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.91 | Přečteno: 125 | Diskuse

Jana Péťová

Fluktuace každodennosti

Fluktuace každodennosti - Proměnlivost. Nepředvídatelnost. Dynamika. Rozmanitost. Odlesky radosti překvapení a lásky. Nástrahy a výzvy.

26.3.2024 v 11:08 | Karma článku: 11.07 | Přečteno: 190 | Diskuse

Pavel Liprt

Narozeninová ženuška má

Narozeninový věk se přece u dámy neříká, to bych byl opravdu hrozný nešika, můžete však snadno vyčíst z této básně, že je mi s mojí ženou už mnoho let krásně.

26.3.2024 v 11:07 | Karma článku: 13.75 | Přečteno: 516 | Diskuse
Počet článků 23 Celková karma 24.78 Průměrná čtenost 1164

Snažím se přežít život s humorem...V tom příštím bych nejraději byla rentierka, testerka postelových matrací a dovolenkových destinací, degustátorka šampaňského a všeho francouzského...Ideálně vše v jednom.:-)...Mám ráda neobyčejně obyčejné lidi a jejich příběhy...

Seznam rubrik

více

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...